JUALAN LANGSUNG

 

 

 

 

 

 

[h4]Perniagaan Jualan Langsung.[/h4]

Definisi jualan langsung lebih dikenali sebagai pemasaran pelbagai peringkat (Multi Level Marketing atau MLM). Jualan langsung ini merupakan penjualan barangan atau perkhidmatan perniagaan yang dijalankan oleh pengilang atau pengimport. Produk atau perkhidmatan akan diedarkan oleh pengedar bebas atau wakil jualan langsung. Mereka akan bekerja untuk menjual barangan atau perkhidmatan kepada pengguna di rumah pengguna ataupun tempat kerja tetapi bukan di gedung jualan.

Kaedah pemasaran seperti ini mesti mempunyai satu perjanjian yang jelas bahawa syarikat akan membayar amaun kepada pengedar barangan. Pengedaran jualan langsung secara runcit adalah sistem yang sangat terkenal. Perniagaan ini dilihat secara berasingan dan peniaga mempunyai peluang untuk memperuntukkan masa mereka bekerja dan mendapatkan hasil dari usaha mereka sendiri. Setiap pertemuan merupakan suatu petunjuk dalam perniagaan bebas ini bagi sesebuah organisasi.

Organisasi perlulah mewujudkan insentif untuk promosi dan prospek latihan dan kebebasan berniaga termasuk pengetahuan produk dan pelan pemasaran. Selain itu, peratusan keuntungan daripada jumlah jualan keseluruhan daripada ahli dan jumlah jualan daripada operasi yang dijalankan harus diberikan tunjuk ajar kepada ahli baru. Hal yang demikian akan menarik minat ahli kepada jualan langsung tersebut. Bermula dari anda yang memulakan hanya dengan sedikit usaha dalam perniagaan.

[h4]Sebelum bertukar kepada jualan langsung yang baru.[/h4]

Hari ini, sistem jualan langsung adalah sangat popular. Bagi mereka yang inginkan pendapatan tambahan dari pekerjaan mereka mahupun kumpulan yang mahu mempunyai perniagaan mereka sendiri. Sekarang banyak syarikat jualan langsung yang muncul seperti cendawan tumbuh selepas hujan. Jika dilihat, manfaat yang diberikan adalah berbeza. Manfaat haruslah dilihat dari segi kestabilan syarikat itu sendiri yang menjalankan perniagaan secara sah dan beretika kepada pengguna.

Ini akan mempunyai pemerhatian berikut.

  • Perniagaan jualan langsung tidak melibatkan pelaburan kewangan, pulangan dalam jangka masa pendek untuk mendapatkan pulangan dengan cepat. Perniagaan jualan langsung merupakan satu tugas yang memerlukan usaha dan kesabaran. Dengan usaha dan kesabaran yang cekal,mereka dapat mencari pelanggan dan menjual produk atau perkhidmatan kepada pelanggan.
  • Manfaat yang diberikan adalah secara adil kepada peniaga bebas dan pengguna. Manakala, untuk menjana pendapatan penjual pula,manfaat mestilah saksama.
  • Agensi pula harus mempunyai kredibiliti dalam memasarkan produk dan pelan pemasaran dan melaksanakan pampasan secara adil dan tepat pada masanya.

[h4]Rentetan jualan langsung.[/h4]

Jika dilihat,keputusan daripada saluran jualan langsung cara lain berbeza dengan pertubuhan jualan langsung tradisional. Mereka adalah orang tengah dalam jualan langsung yang mampu mengedarkan produk dari kilang yang dijual terus kepada pengguna. Perdagangan runcit diluluskan secara tergesa-gesa dan orang tengah akan bersain sesama mereka. dengan jualan runcit secara umum, mereka mempunyai ejen jualan langsung untuk mewakili semua jualan runcit dan dengan cara ini mereka akan tumbuh dengan cepat dan tanpa had. Mereka mampu untuk mengedarkan produk sebanyak mana mereka mahu.

 

Hal yang demikian merupakan perkara yang telah berada dalam perniagaan untuk sistem pemasaran jualan langsung mereka yang berlapis-lapis atau rangkaian. Nota ciri-ciri berikut.

  • Pengguna harus keluar dan membeli baru. Dalam usaha untuk menjadi mampu untuk menjual perniagaan terus. Dan mempunyai kelebihan.
  • Produk runcit dan keuntungan peruncit.
  • Barangan perlu dijamin oleh pengeluar atau pengedar.

 

Daxin Malaysia copyright® 2012